Kmo-groeisubsidie digitaliseren
Deze kmo-groeisubsidie wordt toegekend aan bedrijven die een groeisprong willen maken en die hiervoor extra kennis via samenwerking en/of via aanwerving nodig hebben. De groei heeft te maken met het inzetten van data om producten, diensten en processen slimmer te maken.
Wat is een kmo-groeisubsidie digitaliseren?
Een kmo-groeisubsidie digitaliseren wordt toegekend aan bedrijven die een groeisprong willen maken en die hiervoor extra kennis (via samenwerking en/of via aanwerving) nodig hebben. De groei heeft te maken met doorgedreven digitalisatie door het inzetten van data om producten, diensten en processen slimmer te maken.
Wie kan deze kmo-groeisubsidie digitaliseren aanvragen?
Elke kmo die in het Vlaamse Gewest gevestigd is, kan in aanmerking komen voor deze groeisubsidie.
Wat houdt deze kmo-groeisubsidie in?
De kmo-groeisubsidie bedraagt:
50% van de advieskost via één of meerdere dienstverlener(s),
met een maximum van 25.000 euroen/of
50% van de loonkost van één strategisch profiel,
met een maximum van 25.000 euro.
Per groeitraject kan dus maximaal 50.000 euro subsidie worden ontvangen.
Indienperiodes kmo-groeisubsidie 2024
Oproep 1: 20 maart – 15 april
Oproep 2: 1 juli – 31 augustus
Oproep 3: 20 november – 15 december
Inhoudelijke voorwaarden van de kmo-groeisubsidie digitaliseren
De groeisprong
heeft te maken met digitaliseren
o waarbij data ingezet wordt om producten, diensten, en processen slimmer te maken
o dat verdergaat dan de standaarddigitalisering (ERP, CRM, webshop, …)
heeft een impact op de werking van het bedrijf
is duurzaam en onderbouwd
kan niet zonder het inwinnen van externe, strategische kennis, deze extra kennis komt via:
- een samenwerkingsovereenkomst met één of meerdere dienstverlener(s)
(consultant, adviesbureau, gespecialiseerd bureau)
en/of
- het aanwerven van een strategische medewerker.
In beide gevallen mag de uitvoering van de (arbeids)overeenkomst pas starten de eerste dag van de maand volgend op de indieningsdatum.
Voorbeelden kmo-groeisubsidie digitaliseren
De ontwikkeling van een platform waarop energietoestellen zelfregulerend gelinkt worden
Energieconsultants bouwen een platform waarop de consument zijn rendement(en) kan berekenen en waarop toestellen zelfregulerend gelinkt worden. Voor de ontwikkeling van dit platform winnen ze advies in bij een gespecialiseerde dienstverlener. Daarnaast werven ze een platform innovatiemanager aan die verantwoordelijk zal zijn voor het structureren en efficiënt gebruiken van data en die de technische ontwikkeling zal opvolgen.
Versterken van een webplatform met slimme data en AI
Een aanbieder van een webplatform wil zijn platform versterken via onder andere slimme data-analyse en het gebruik van AI voor het herkennen van gedragspatronen. Een externe dienstverlener zal hem adviseren over de datastrategie, roadmap, cybersecurity en tools. Een aan te werven digital marketing manager zal verantwoordelijk zijn voor de schaalvergroting via het uitwerken van een digitale marketing- en salesstrategie.
Slimme automatiseringen zorgen voor binnen- en buitenlandse groei
Door middel van slimme automatisaties zal een bedrijf de bedrijfsvoering aan- en bijsturen, zodat de bedrijfsprocessen afgestemd kunnen worden op de buitenlandse markt en waarbij een platform opgezet wordt dat geïntegreerd is met zowel de eigen processen als die van de klant. Hiervoor vraagt dit bedrijf advies aan een dienstverlener die gespecialiseerd is in de optimalisatie van bedrijfsprocessen door middel van de nieuwste technologieën in het kader van industrie 4.0.
Zeker weten dat je geen opportuniteiten laat liggen?
Vraag dan een gratis subsidiescan aan en ontdek al je subsidiemogelijkheden.
A-Chief helpt je graag verder via info@a-chief.be of +32 3 361 81 91.