Kmo-groeisubsidie innovatie
Elke ondernemer moet innoveren om het bedrijf mee te laten groeien met de veranderingen die er doorheen de tijd optreden. Niet innoveren is geen optie, de concurrentie is bikkelhard. De overheid wil daarom ook Vlaamse bedrijven ondersteunen door een aantal subsidies toe te kennen aan ondernemingen die investeren in een innovatief verbetertraject.
Wat is een kmo-groeisubsidie innovatie?
Een kmo-groeisubsidie innovatie wordt toegekend aan bedrijven die een groeisprong willen maken en die hiervoor extra kennis (via samenwerking en/of via aanwerving) nodig hebben.
De groei heeft te maken met innovatieve producten en diensten of innovatieve bedrijfsprocessen.
Wie kan deze kmo-groeisubsidie innovatie aanvragen?
Elke kmo die in het Vlaamse Gewest gevestigd is, kan in aanmerking komen voor deze groeisubsidie.
Wat houdt deze kmo-groeisubsidie in?
De kmo-groeisubsidie bedraagt:
-50% van de advieskost via één of meerdere dienstverlener(s),
met een maximum van 25.000 euro
en/of
-50% van de loonkost van één strategisch profiel,
met een maximum van 25.000 euro.
Indienperiodes kmo-groeisubsidie 2024
Oproep 1: 20 maart – 15 april
Oproep 2: 1 juli - 31 augustus
Oproep 3: 20 november – 15 december
Inhoudelijke voorwaarden van de kmo-groeisubsidie innovatie
De groeisprong
heeft te maken met innovatie (vernieuwend voor de sector):
- vermarkten van innovatieve producten of diensten
en/of
- opzetten van innovatieve bedrijfsprocessenheeft een impact op de werking van het bedrijf
is duurzaam en onderbouwd
kan niet zonder het inwinnen van externe, strategische kennis.
Deze extra kennis komt via:- een samenwerkingsovereenkomst met één of meerdere dienstverlener(s)
(consultant, adviesbureau, gespecialiseerd bureau)en/of
- het aanwerven van een strategische medewerker.
In beide gevallen mag de (arbeids)overeenkomst pas aanvangen de eerste dag van de maand volgend op de indieningsdatum.
Voorbeelden kmo-groeisubsidie innovatie
het opzetten van een nieuwe business unit die vernieuwend is in de sector
Een multidisciplinair gezondheidscentrum zet een productie- en verpakkingsunit op die onder private label op Vlaamse schaal huisbereidingen verkoopt aan andere gezondheidswerkers, waarbij de klanten de formulering volledig kunnen afstemmen op hun wensen. Een externe dienstverlener zal een marketing- en salesstrategie uitwerken om deze innovatie succesvol in de markt te zetten.
via een innovatief proces worden textielstoffen op een duurzame manier geproduceerd
Een textielbedrijf wil inspelen op de groter wordende vraag naar duurzaam geproduceerde textielstoffen en ontwikkelt een innovatief productieproces om op deze (internationale) vraag in te spelen. Hiervoor winnen ze advies in bij een externe dienstverlener die marktonderzoek zal doen, en die hen zal adviseren over de te volgen strategie en de organisatorische impact op hun onderneming.
Zeker weten dat je geen opportuniteiten laat liggen?
Vraag dan een gratis subsidiescan aan en ontdek al je subsidiemogelijkheden.
A-Chief helpt je graag verder via info@a-chief.be of +32 3 361 81 91.