Strategische transformatiesteun

Strategische transformatiesteun

Steun voor investerings- en/of opleidingskosten voor bedrijven die een transformatie met een sterk innovatief karakter doorvoeren om hun internationale concurrentiepositie te versterken.



Wat is de strategische transformatiesteun?

Steun voor investerings- en/of opleidingskosten voor bedrijven die een transformatie met een sterk innovatief karakter doorvoeren om hun internationale concurrentiepositie te versterken.

Wie kan de strategische transformatiesteun aanvragen?

Kmo’s (investerings- en/of opleidingssteun) en grote ondernemingen (enkel opleidingssteun) die in het Vlaamse Gewest gevestigd zijn.

Wat houdt de strategische transformatiesteun in?

De steun bedraagt maximaal 500.000 euro (8% voor weerhouden investeringen en/of 20% voor weerhouden opleidingen) per aanvragende onderneming en op 1.000.000 euro per aanvragende onderneming voor transformatieprojecten met een uitzonderlijk belang op vlak van duurzaamheid of klimaat.

Indienperiode voor strategische transformatiesteun

  • De call staat permanent open.

Inhoudelijke voorwaarden voor de strategische transformatiesteun

  • Het transformatieproject wordt beoordeeld op basis van

    o   het innovatief karakter van het project

    o   de versterking van de internationale positie van de onderneming dankzij het project

    o   de duurzame/ecologische/klimatologische/sociale meerwaarde van het project

    o   de bijkomende tewerkstelling of verankering van tewerkstelling in het Vlaamse Gewest dankzij het project

    o   De versterking van de onderneming, van haar interne en externe waardeketen en van de Vlaamse economie

    • De projectperiode heeft een duur van maximaal drie jaar en start ten vroegste de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de steunaanvraag wordt ingediend.

    • Aan de aanvraag dient een klimaatplan te worden toegevoegd (een aanpak richting klimaatneutraliteit in 2050).

Voorbeeld van strategische transformatiesteun

  • Om een nieuwe groeifase mogelijk te maken, om de bestaande markten uit te breiden en om nieuwe markten aan te boren hertekent een bedrijf haar productieproces, organisatie en bedrijfsmodel. Deze onderneming wil drie verschillende innovatieve ontwikkelingen commercialiseren en investeert hiervoor in een volledig nieuwe productieafdeling met hoogbouwmagazijn voor de productie, montage en opslag van alle subassembly’s.

  •  Een bedrijf wil zich toespitsen op het opwaarderen van biergist tot een kwalitatief eiwitrijk product voor toepassingen in dierlijke voeding en de valorisatie van ethanol in dat biergist. Daarom investeren ze in een nieuwe productiesite en -installatie.

 

Zeker weten dat je geen opportuniteiten laat liggen?
Vraag dan een gratis subsidiescan aan en ontdek al je subsidiemogelijkheden.
A-Chief helpt je graag verder via info@a-chief.be of +32 3 361 81 91.

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Geen tijd om je te verdiepen in subsidies? Laat ons je helpen en laat geen geld liggen!

Contacteer Ons