Starterspakket internationalisering
Het starterspakket internationalisering wordt beschouwd als de ‘instapsubsidie’ voor internationalisering.
Wat is het starterspakket internationalisering?
Als onderneming kan je verschillende subsidies aanvragen rond het thema export & internationalisering. Het starterspakket is een eenmalige forfaitaire subsidiecheque van 9.000 euro voor bedrijven die hun eerste stappen zitten in een internationaliseringstraject.
Wie kan het starterspakket internationalisering aanvragen?
Deze subsidie is voor Vlaamse kmo's die nog nooit eerder een subsidie hebben ontvangen van Flanders Investment & Trade en concrete internationaliseringsplannen hebben die klaar staan om uitgerold te worden. FIT geeft de voorkeur aan innovatieve ondernemingen die net starten met exporteren maar dit is geen absolute voorwaarde.
Wat houdt het starterspakket internationalisering in?
Het starterspakket is een forfaitaire subsidie van 9.000 euro, die integraal dient aangewend te worden voor kosten die rechtstreeks te maken hebben met internationalisering.
Indienperiode voor het starterspakket internationalisering
Het starterspakken wordt 2 keer per jaar gelanceerd.
De oproep voor najaar 2023 is volzet.
Exacte indiendata voor 2024 moeten nog gecommuniceerd worden.
.
Inhoudelijke voorwaarden voor het starterspakket internationalisering
Je onderneming is een kmo én heeft een exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest
je onderneming heeft een Belgisch ondernemingsnummer
Je onderneming heeft nog nooit eerder steun ontvangen via FIT
Je krijgt voor dezelfde kosten geen andere subsidies
Je onderneming is in orde met sociale & fiscale wetgeving
Je project dient betrekking te hebben op activiteiten ter bevordering van het internationaal ondernemen
Er dient een (beknopt) business- of exportplan toegevoegd te worden bij de aanvraag
Voorbeelden van het starterspakket internationalisering
Een startup met handgemaakte keramieken objecten zal deelnemen aan 2 internationale beurzen. Ze gaan ook samenwerken met een marketingbureau die een specifieke campagne ontwikkelt per nieuw doelland.
Een Vlaamse parfumproducent richt zijn pijlen op het Midden-Oosten. Hij plant een prospectiereis naar Dubai waar hij een aantal afspraken heeft met potentiële distributeurs. Daarnaast dient ook zijn website geöptimaliseerd te worden naar de Arabische markt en moet deze ook vertaald worden naar het Arabisch.
Een innovatieve productontwikkelaar brengt een nieuw product binnen een niche-markt meteen naar de Europese markt. Ze ondernemen voorafgaand aan de launch van het product deel aan een aantal internationale beurzen doorheen gans Europa om een sterk netwerk van distributeurs op te bouwen.
Zeker weten dat je geen opportuniteiten laat liggen?
Vraag dan een gratis subsidiescan aan en ontdek al je subsidiemogelijkheden.
A-Chief helpt je graag verder via info@a-chief.be of +32 3 361 81 91.