Elke ondernemer moet evolueren en innoveren om zijn of haar bedrijf competitief te houden en weerbaar te maken tegen alle uitdagingen die ze het hoofd moeten bieden en de veranderingen die er doorheen de tijd optreden.
De kmo-groeisubsidie ondersteunt bedrijven die een groeisprong willen maken en hiervoor externe expertise willen inhuren en/of een strategisch profiel willen aannemen.
De groei heeft te maken met:
✔️innoveren
nieuwe of sterk verbeterde producten, diensten of bedrijfsprocessen naar de mark brengen.
✔️internationaliseren
nieuwe afzetmarkten verkennen, groeien door export
✔️digitaliseren
data, AI, blockhain, .. inzetten om producten, diensten en processen sterker en slimmer te maken
✔️circulair en duurzaam ondernemen
duurzaam groeien door in te zetten op energie- en klimaatransitie, circulair ondernemen, milieu of biodiversiteit
De eerste call van 2023 startte op maandag 27 maart.
Indienen kan nog tot en met 22 mei.
Wat houdt deze kmo-groeisubsidie in?
De kmo-groeisubsidie bedraagt:
- 50% van de advieskost via één of meerdere dienstverlener(s) met een maximum van 25.000 euro
en/of
- 50% van de loonkost van één strategisch profiel met een maximum
van 25.000 euro.
Per groeitraject kan dus maximaal 50.000 euro subsidie worden ontvangen.
Voorbeeld van de kmo-groeisubsidie innovatie
Opzetten van een nieuwe business unit die vernieuwend is in de sector
Een multidisciplinair gezondheidscentrum zet een productie- en verpakkingsunit op die onder private label op Vlaamse schaal huisbereidingen verkoopt aan andere gezondheidswerkers, waarbij de klanten de formulering volledig kunnen afstemmen op hun wensen. Een externe dienstverlener zal een marketing- en salesstrategie uitwerken om deze innovatie succesvol in de markt te zetten.
Voorbeeld van de kmo-groeisubsidie internationaliseren
Verkennen van een nieuwe afzetmarkt van je product
Je denkt erover om met je bedrijf de Aziatische markt op te gaan. Maar hoe zit het met de cultuurverschillen in de zakendoen in Azië. Hoe bouw je daar een netwerk uit van betrouwbare leveranciers? Om je te begeleiden, neem je een expert onder de arm die je adviseert met je eerste stappen op deze nieuwe buitenlandse markt? Voor de verdere uitbouw werf je ook een business developer uit die zich specifiek richt op de uitbouw van je merk in Azië.
Voorbeeld van de kmo-groeisubsidie digitaliseren
Versterken van een webplatform met slimme data en AI
Een aanbieder van een webplatform wil zijn platform versterken via onder andere slimme data-analyse en het gebruik van AI voor het herkennen van gedragspatronen. Een externe dienstverlener zal hem adviseren over de datastrategie, roadmap, cybersecurity en tools. Een aan te werven digital marketing manager zal verantwoordelijk zijn voor de schaalvergroting via het uitwerken van een digitale marketing- en salesstrategie.
Voorbeeld van de kmo-groeisubsidie circulair en duurzaam ondernemen
Een bouwbedrijf dat resoluut wil inzetten om duurzaamheid en circulariteit te integreren als belangrijke USP
Waar een bedrijf vandaag ad-hoctoepassingen per bouwproject doorvoert, wil het in de nabije toekomst circulariteit en duurzaamheid structureel integreren binnen de bedrijfsvoering. Daarvoor werft het bedrijf een Business Development Manager aan die verantwoordelijk zal zijn voor het overzien van deze processen, dit profiel zal ook de bedrijfsleiding strategisch adviseren over beleidskeuzes in de circulaire context. Daarnaast werken ze samen met een dienstverlener die hen zal begeleiden zowel bij de branding en de markplaatsing als bij het bepalen van de juiste doelgroepen voor dit nieuwe merk.
Wat is de toegevoegde waarde van A-Chief bij de aanvraag van jouw kmo-groeisubsidie?
Bij A-Chief matchen wij je project met de meest aansluitende subsidie. Onze ervaren subsidie-experten ontzorgen je van a tot z: van het schrijven van het dossier tot het indienen van de aanvraag.
Bovendien hanteren wij het ‘no cure-no pay’-principe waarbij we gezamenlijk voor succes gaan.
gratis subsidiescan