Het jaaroverzicht van ... Geert Spapen in Accountancy Vandaag

Wie ben je?

Al vrij vroeg in mijn carrière startte ik zelf met ondernemen en het ondernemerschap blijft me nog steeds triggeren. Als zaakvoerder van A-Chief kom ik dagelijks in contact met ambitieuze en gedreven ondernemers die één voor één met passie voor hun doel gaan. Met onze ijzersterke expertise maken we die ondernemers wegwijs in het subsidie-oerwoud en ontzorgen we hen in het hele traject: van schrijven van het subsidiedossier tot het indienen van de aanvraag en het voorbereiden van de evaluatiegesprekken. Het geeft me telkens een kick als we met A-Chief ons steentje kunnen bijdragen en ondernemers de boost kunnen geven die ze nodig hebben om hun innovatief idee of ambitieus project te concretiseren.

Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar?

Zonder twijfel, de veerkracht van ondernemers. Het waren de afgelopen jaren geen gemakkelijke tijden voor ondernemers. We vallen van de ene crisis in de andere. En toch blijft elke ondernemer vechten voor waar hij of zij in gelooft. Ondernemers zijn en blijven de fundamenten van onze welvaart en samenleving. En daar kan je alleen maar ontzettend veel respect voor hebben.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling binnen de accountancy momenteel?

Als ondernemer kwam ik uiteraard zelf in contact met heel wat accountants. Ik merkte hoe ze over de jaren heen steeds meer evolueerden tot een echte sparringpartner en klankbord voor hun klanten. De werkdruk maar ook de verwachtingen van klanten neemt alsmaar toe. Dat zien we zelf ook. De moderne accountant neemt vandaag meer en meer een cruciale rol in bij strategische en bepalende beslissingen die een ondernemer neemt. Het is niet meer voldoende om enkel de kerntaken uit te voeren want daarnaast moet een accountant ook meteen op de hoogte zijn van de actualiteit, nieuwe wetgeving, financiële en fiscale opportuniteiten, … en dat niet voor 1 maar vaak tientallen klanten gelijktijdig. Ik vind dat de hedendaagse accountant steeds meer een ondernemer is die meerdere bedrijven begeleidt en ondersteunt met raad en daad.

Wie leerde jou in 2022 een belangrijke les?

In het ondernemerschap kom je vaak jezelf tegen. Het is dan ook vaak op onverwachte momenten of tijdens netwerkmomenten dat andere ondernemers met dezelfde struggles jou een spiegel voor houden. Ik onthoud daaruit vooral dat ondernemen een topsport is (lacht). En dat zelfzorg – ook al is het een buzzword – toch nog altijd het grootste goed is, naast een goede gezondheid.

Wat wens je de accountancysector toe?

In het snel veranderende ondernemersklimaat waarin we vandaag werken, staan er nog vele uitdagingen te wachten voor iedere ondernemer en dus niet in het minst ook voor zijn of haar accountant. Ik hoop dat net zoals in elke relatie – werk of privé – respect daarin de boventoon mag voeren. Dat iedereen erkent wordt voor zijn bijdrage en ook de waardering krijgt die ze verdienen. Wat 2023 ook brengt, ik wens iedere accountant evenveel ondernemerszin en passie toe als de accountants en ondernemers die ik professioneel al mocht ontmoeten.

Wat moeten we in 2023 echt anders gaan doen?

Uitgaan van onze ondernemerskracht en neus voor innovatie. Ik zie elke dag ondernemers die met gerechte rug en schouders volop voor hun ambitie gaan. Ik vind dat we daar in Vlaanderen nog altijd veel te bescheiden in zijn. Met gepaste trots en lef voor je doel gaan. Niets is mooier! Dat en samenwerken, want ook hier telt ‘Wat je samen doet, doe je beter’. En ik denk dat dat de werkrelatie tussen accountant en ondernemer ook alleen maar kan typeren.

Welke zakelijke kansen zie je voor 2023?

Bij onze ontmoetingen met ondernemers zie ik vaak dat ambities financieel genekt worden. Het is zonde om te beseffen dat er nog veel groeiprojecten niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd worden door het gebrek aan financiering. Bij A-Chief ontmoeten we vaak ondernemers die hun weg niet vinden in het subsidie-oerwoud of in het slechtste geval zelfs niet weten dat ze in aanmerking komen voor subsidies. Het geeft telkens een boost om het kompas te kunnen zijn voor ondernemers in hun zoektocht om hun groeiproject of innovatie vorm te geven. Die awareness rond subsidies moeten we absoluut aanwakkeren bij iedereen die met ondernemers in gesprek gaat

Welke persoon of instantie krijgt voor 2023 jouw beste wensen en waarom?

Het klinkt misschien cliché maar ik gun en wens iedereen het beste toe. Het zou de wereld alleszins een heel stuk mooier en eenvoudiger maken. Maar als ik moet kiezen, wil ik mijn team het beste wensen. Ook zij halen elke dag het onderste uit de kan om ondernemers te ondersteunen en dragen hun steentje bij aan de vele ondernemersverhalen die we bij A-Chief zien voorbijkomen. Ik geloof dat voor elke ondernemer of organisatie het menselijk kapitaal nog steeds het verschil kan maken.

Waar raak jij door geïnspireerd?

Ongetwijfeld door passievolle en gedreven mensen. Valt dat op? (lacht)Niet alleen ondernemers maar iedere gepassioneerde mens. Zij maken – ieders op hun vlak - het verschil en verleggen elk op hun manier een steentje in de rivier. Al kan goede muziek of een intense film mij uiteraard ook nog steeds raken en inspireren.

Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 20?

Verder timmeren aan de weg die we met A-Chief ingeslagen zijn als solide partner en kompas in de subsidiezoektocht. Hier geloven we sterk in de kracht van partnerships om elkaar te versterken en ambitieuze synergiën te creëren. Want alleen zo kunnen ondernemers focussen op waar ze goed in zijn: ondernemen. En privé… misschien toch dat stukje van die zelfzorg wat meer aandacht geven (lacht).

Bron: Het jaaroverzicht van ... Geert Spapen - AccountancyVandaag

Stel je kandidaat

Aanbevolen voor jou

Schrijf je hier in en ontvang steeds als eerste ons laatste nieuws per mail

Ontdek welke subsidie het beste past bij jouw project

Heb je geen idee voor welke subsidies jouw bedrijfsplannen in aanmerking komen?
​​​​​​​
A-Chief voert voor jouw bedrijf een gratis subsidiescan uit. We gaan in dialoog om de opportuniteiten na te gaan, nu en in de toekomst. Zo vinden we een perfecte match tussen jouw projecten en de meest aansluitende subsidie.

Gratis Subsidiescan

In de kijker

Hoe kunnen wij je helpen?

Geen tijd om je te verdiepen in subsidies? Laat ons je helpen en laat geen geld liggen!

Contacteer Ons