De Belgische kmo zit op het gebied van exportprestaties bij de betere van de klas in Europa. In Europa haalt gemiddeld 49 procent van de bedrijven meer dan de helft van hun omzet uit het buitenland.
Bovendien zegt 77% van de Belgische bedrijven dat export hun omzet en groei heeft geboost. Export blijkt hierbij dé drijfveer voor verdere digitalisering, innovatie van producten en dus ook een breder productaanbod.
Export blijkt dus eens te meer een belangrijke katalysator te zijn in bedrijfsgroei en -ambitie. Maar wist je dat er ook subsidiemogelijkheden zijn die je internationale ambitie ondersteunen?
Versterk je exportplan met subsidies
Ben je als bedrijf al actief in het buitenland of zie je een opportuniteit in het aanboren van een eerste of nieuwe buitenlandse markt en heb je hierbij nood aan strategisch advies? Wil je als nieuwe speler op de exportmarkt je profileren op beurzen of wil je via digitale communicatie je troeven kenbaar maken bij je nieuwe afzetmarkt?
Wat je persoonlijke internationaal traject ook is, A-Chief ondersteunt jouw bedrijf bij het zoeken naar de subsidie die het best bij je internationaliseringsproject past. We zetten ze hieronder graag voor jou op een rijtje.
Gratis subsidiescanKmo-groeisubsidie internationaliseren
Met deze subsidie kan je extern advies en/of het aanwerven van een strategisch medewerker in het kader van een internationaliseringstraject bekostigen.
Hiermee kan je tot 50% van je advieskost en/of loonkost subsidiëren met een maximum van 50.000 euro als je beide mogelijkheden combineert. Ontdek hierover meer
Starterspakket internationaliseren
Het starterspakket is een eenmalige forfaitaire subsidie van 9.000 euro voor bedrijven die hun eerste stappen zetten in een internationaliseringstraject. Lees meer
Ontwikkelen en vertalen van digitale bedrijfscommunicatie
Om een nieuwe buitenlandse markt te betreden, moet je vaak nieuwe digitale communicatie ontwikkelen of bestaande communicatie vertalen. Voor het ontwikkelen of vertalen van je website, sociale media-campagne en/of bedrijfsfilm kan je subsidies aanvragen. Lees meer
Deelnemen aan beurzen en/of niche-events
Om zakelijke contacten te leggen of naamsbekendheid op te bouwen bij een gespecialiseerd publiek, neem je als kmo's deel aan internationale beurzen en niche-evenementen. Met subsidies kan je een deel van je kosten ondersteunen.Lees meer
Prospectiereizen buiten de EU
Prospectiereizen zijn een goede manier om een nieuwe markt te benaderen en ter plaatse persoonlijke contacten te leggen met potentiële klanten en partners. Met deze subsidie wil Flanders Investment & Trade prospectiereizen financieel ondersteunen. Lees meer
Oprichten van een buitenlands prospectiekantoor
Vlaamse ondernemingen die permanent aanwezig willen of moeten zijn in een bepaalde buitenlandse markt richten vaak een prospectiekantoor op. Zo houden ze voeling met de veranderende noden van het land en kunnen ze lokale klanten op de voet volgen. Deze subsidie geldt enkel voor het oprichten van een prospectiekantoor buiten de Europese Economische Ruimte (EER) : alle landen buiten de EU, Ijsland, Liechtenstein en Noorwegen. Lees meer
Internationaal maatwerk
Deze subsidie van Flanders Investment & Trade wil Vlaamse ondernemingen stimuleren om creatieve projecten te realiseren die het internationaal ondernemen vanuit Vlaanderen bevordert.
Het maatwerkproject mag niet in aanmerking komen voor één van de generieke subsidies van FIT. Lees meer
Brexit-subsidie
Met de Bijzondere Crisissteun Internationalisering (nog beschikbaar tot 13 juli) worden middelen vrijgemaakt voor ondernemingen en organisaties die een nadelige impact ondervinden door de Brexit. Lees meer
Gratis subsidiescan
(bron exportcijfers: MadeIn – 2 mei 2023)